Waarom is havermout zo gezond en goed voor je lichaam?

Tegenwoordig weet iedereen dat havermout lekker, gemakkelijk en gezond is. Maar het is zoveel meer! Havermout bestaat al eeuwenlang en blijft in populariteit stijgen. Het hoort dan ook tot de categorie van gezondste voeding


Deze van nature glutenvrije graansoort wordt het vaakst gegeten als ontbijt maar je kunt het ook perfect eten als tussendoortje of toevoegen aan gerechten en baksels zoals pannenkoeken. Bovendien bevat havermout heel wat voordelen voor onze gezondheid en is deze superfood zeker niet te onderschatten.



Als eerste verlaagt het jouw cholesterolgehalte. Volgens verschillende onderzoeken bevat het een specifieke vezel dat in de afgelopen 50 jaar heeft bewezen het cholesterolniveau te verlagen.


Als tweede houdt het je honger in toom en is het heel snel. Havermout geeft je energie én een verzadigd gevoel tot de middag. Het is goed voor de suikerspiegel en bestaat in verschillende varianten waardoor je deze ook instant kan klaarmaken. Voeg wat melk of warm water toe aan jouw kom havermout, roer en wacht 3 minuten. Klaar!

Ten derde is havermout van nature glutenvrij en daarmee een goede keuze voor mensen die minder gluten willen hebben of er gevoelig aan zijn.


Tenslotte maar zeker niet onbelangrijk, is havermout lief voor je lijn. Omdat je lichaam zo hard moet werken om de trage koolhydraten af te breken, heb je lang geen hongergevoel en dus ook niet de neiging naar snacks te grijpen. Vitamine B6 helpt de spijsvertering en bovendien helpt havermout bij de opbouw van spieren, wat fijn is als je sport.

Heb je nog vragen over havermout? Shoot!


Voor kookinspiratie kan je steeds terecht op onze receptenpagina, deze vind je hier.

183 keer bekeken
  • Facebook Arthur & The Sisters
  • LinkedIn - Arthur & The Sisters
  • Instagram Arthur & The Sisters

© 2018 Arthur and The Sisters

0